Monday, November 16, 2009

Lenzen

Vraag van een vriend: We willen graag in B&H een telelens kopen voor onze Canon reflex camera (Rebel). Kan je prijs/kwaliteit iets voorstellen. Het is niet bedoeld om onder water te fotograferen :-)

Mijn antwoord: Ik geniet ongelooflijk van mijn Sigma 28-300mm voor mijn Nikon D200 da's van kort bij, tot redelijk ver, door zijn ver bereik en beperkte diameter, pakt hij iets minder licht, dus niet ideaal voor binnen (zonder flits) of voor donkere omgevingen, maar door zijn lage lichtgevoeligheid best betaalbaar en "mee-sleurbaar" wegens klein en licht (260€ bij mijn hofleverancier http://www.cameranu.nl nen toffe gast, al is het een Nederlander).

Er bestaat ook een 18-250mm zag ik, da's misschien nog iets beter, je kan meer breedhoek (18mm, ipv mijn 35mm) en toch nog redelijk dicht bij halen (250mm, ipv mijn 300mm), ook van Sigma en aan een 380€.

Dus 't hangt er vanaf wat je wil natuurlijk:
- echt heel ver zoomen voor vogeltjes, dan moet je naar grotere zoom's gaan (en naar een statief om het beeld scherp te houden, met die zoomfactoren is een lichte trilling al genoeg voor een wazig beeld)
- wil je iets polyvalents en wil je niet van lens wisselen dan is iets zoals bovenstaand een leuke oplossing

Wat gedachten:
- als je 2 lenzen wil, dan mag er een beetje overlap zijn, bvb iets voor binnen 18-150mm ofzo en voor buiten en ver 50-500mm
- Als je er maar 1 wil meedoen, dan moet je naar een 18-250 of 35-300mm
- Bovenop zo'n weinig lichtgevoelige all-round les (genre 18-250 of 35-300mm) zou je een kleinere veel lichtgevoeligere kunnen bijnemen voor bvb binnen, familie, museum, e.d. (bvb 17-70mm), dat lijkt me een zeer goeie setup voor ons amateurs.

Te weten:
- De meest gangbare digitale reflex camera's hebben een kleiner opname element dan de grootte van het vroegere negatief. Dit heeft een impact op de zoom factor van je lens. Bij de Rebel moet je alles met 1,5 vermenigvuldigen (dus een 300mm is eigenlijk al een 450mm lens, wat toch een grote zoomfactor is, best leuk dus.... maar dat geldt ook voor de andere kant: de 35mm -breedhoek, om heel veel op je scherm te krijgen- wordt dus 52,5mm. En om je een idee te geven 50mm op een normaal negatief is wat onze ogen ook doen, dus dat is neutraal - niet vergroot/verkleind. Vandaar mijn intresse in een 18-250mm, dat wordt dan in 't echt voor jouw Rebel 27-375mm, geen super zoom, maar toch nog een redelijke breedhoek)
- De andere cijfertjes op de lens: maximale "aperture" , of "f-stop" is in mensentaal een beetje de maat voor licht dat het ding doorlaat. Jammer genoeg: hoe meer licht - hoe dikker, maar vooral hoe meer glas en ook hoe zwaarder, maar jammer genoeg ook: hoe meer geld.... Denk er aan dit wordt steeds geschreven als "stops" 2.8, 4.0, 4.5, 5.3, 6.0 enz... maar da's eigenlijk 1/2.8 en 1/5.3 dus een 2.8 laat veel meer licht door dan een 5.3. (om volledig te zijn, dit zijn de gangbare stops: f/1, f/1.4, f/2, f/2.8, f/4, f/5.6, f/8, ... en tussen elke stop is er een x2 factor in meer licht, dus een 2.0 laat 2x zoveel licht door als een 2.8 lensopening...)

Tot zover de les, hopelijk heb je er iets aan, in elk geval elk lens eens op je camera laten zetten en door kijken in de winkel, zo krijg je een best idee want die "mm"s willen zeggen.

No comments: