Tuesday, February 18, 2014

Waarom enkel nog Web Applicaties

Ik weet het een veel te oud topic, war niemand meer zou mogen twijfelen, maar toch hier even archiveren voor het collectief geheugen... 

Laatst bekeek een vriend een offerte en die viel achterover omdat hij jaarlijkse hosting moest betalen. Waarom kan ik dat niet gewoon op mijn PC zetten, waarom moet dat persé "in the cloud"?  Hij kwam wanhopig bij mij aankloppen... Verkeerde adres dus, dit was mijn antwoord:

Jongen toch, Ik heb ooit op een congres waar quasi uitsluitend managers zaten met een pc park en massa's programma daarop, gezegd dat mensen die zo'n beslissingen namen zeker geen degelijke IT managers konden genoemd worden, dat ze onverantwoord met het geld van hun bedrijf omsprongen en op zijn minst incompetent moesten verklaard worden. Dat was meer dan 10 jaar geleden, misschien iets te vroeg, maar ondertussen heb ik toch veel mensen zien veranderen. Jammer genoeg verre van allemaal.


Behalve dat software op een pc installeren en lokaal gebruiken iets uit de jaren 90 is, is het ook totaal onverantwoord.

- die installatie is werk en kost dus geld, als je al iemand vindt die dat wil doen. Daarenboven verandert de klant van pc en je kunt opnieuw beginnen, je komt daar dan toe en vraagt: heb je daar nog de installatie cd's van? ..... Tuurlijk niet....

- de pc is stuk en je kan alles weer opniew installeren, als dat dan al lukt, want vaak zie je dat de software niet meer gesupporteerd wordt, dat er drivers niet meer te vinden zijn, enz... Eens meegemaakt bij een bevriende aannemer, (ventilator stuk gegaan, oververhitting, hard disk vastgelopen, puur door ouderdom, 5j.) dat heeft hem toen 10.000€ gekost bij zijn leverancier eer hij weer offertes kon maken. Om nog maar te zwijgen van de dikke week dat hij geen toegang tot zijn gegevens had en geen offerte kon maken. En dan mocht hij van geluk spreken dat hij elke dag backups maakte op tape (ook al stond daar niet alles op).

- Maar het hoeft ook zo erg niet te zijn, recent kwam ik in een artsenpraktijk, daar draaien ze nog 3 pakketten waar ze niet rond kunnen (ekg, sis kaarten lezer, microsoft office). Ze hebben recent nieuwe macs geinstalleerd, de installatie daarvan was 50€ per machine voor configuratie van mails, dropbox, printer, e.d. + 1250€ om die 3 pakketten terug draaiende te krijgen.

- Daarnaast zie ik vaak mensen die wel een backup hebben, maar die niet meer kunnen lezen of niet meer kunnen gebruiken, omdat de software niet meer ondersteund wordt op nieuwe toestellen. 

- Vaak hebben ze ook geen backup, want het was toch niet belangrijk, maar of je hun programma toch terug kunt doen draaien... Uiteraard hebben ze geen backup van de software ook, of toch nog de originele versie, maar die is al 10 keer geupgrade... Als je daar dan een dikke halve dag mee bezig bent, vraag je 325€ voor die halve dag (een vriendenprijsje), je rekent uiteraard de vorig avond niet mee dat je het internet afgeschuimt hebt om de juiste tools te vinden en dan vinden ze je factuur toch wel hoog voor "zo eens binnen te springen" (en dan hebben ze nog niet eens een koffie gegeven). 

- Als je software ergens in de cloud draait, rij je desnoods snel naar de Carrefour, koopt een laptop van 600€ (als je slimmer bent een MacBook) en je kan weer verder.

Ik heb het allemaal al eens gehad, voor mij nog enkel software die je via je webbrowser kan gebruiken.

No comments: